Vijf jaar geleden startten wij, redelijk naïef, met onze droom om een bierbrouwerij te beginnen. Het begin was uitdagend, zoals voor veel beginnende ondernemers het geval is. We hadden nooit verwacht dat het verkrijgen van de juiste vergunningen en locatie zo’n enorme uitdaging zou zijn. Maar we gaven niet op en met inzet en passie hebben we inmiddels een bloeiend bedrijf opgebouwd. Vijf jaar later staan we hier, met trots en veel inspiratie voor de toekomst. En dit vieren we graag met jou tijdens onze jubileummaand met mooie acties.
Van de keuken naar een echte brouwerij
Wij zijn, zoals bijna alle brouwerijen, gestart vanuit onze eigen keuken. Na leuke reacties op de brouwsels werden we enthousiaster. Kunnen wij hier ons werk van maken? Destijds waren wij met name bezig met enkel het bier en de recepten. Al snel kwamen andere facetten kijken zoals locatie, investeringen, vergunningen, verzekeringen en nog veel andere minder sexy zaken. We hadden al snel een duidelijk doel voor ogen: we doen het niet of we gaan er volledig voor.
De uitdaging van een brouwerij starten in een verzadigde markt
Wij startten een brouwerij in een land waarbij de brouwerijen als paddenstoelen uit de grond schieten. En dat werd ons ook vaak gevraagd: ‘Waarom een brouwerij starten want er zijn er al zoveel?!’. Na een marktonderzoek destijds bleek de markt voor speciaal bier alleen maar te groeien en dus moet er nog wel plaats zijn voor meerdere brouwerijen. Kijk naar onszelf. Wij proberen ook elke keer weer een nieuw biertje uit.
Je ziet wel dat het bierlandschap veranderd. De markt van alcoholvrij bier is enorm toegenomen. Statiegeld op blik deed zijn intrede en regelmatig horen wij dat er brouwerijen helaas failliet gaan. Met ons bedrijfsplan maakte we juist gebruik van alle startende brouwerijen. Bij ons kun je 500-1.000 liter bier op hoge kwaliteit huurbrouwen en precies die hoeveelheid misten we toen we begonnen.
Doorzettingsvermogen en passie
Vooral in het begin merkten we dat we niet altijd serieus werden genomen. We moesten onszelf eerst bewijzen. Daarom is deze mijlpaal van 5 jaar voor ons extra speciaal. Het is namelijk zo dat ongeveer 50% van de startende ondernemingen de vijfjarige mijlpaal niet haalt. In sommige sectoren ligt dit percentage zelfs nog hoger. Het is een harde realiteit. Doorzettingsvermogen is daarom absoluut nodig. Soms is het namelijk veel gemakkelijker om de handdoek in de ring te houden. Maar wij bleven altijd geloven en vasthouden aan het plan.
Sinds juni leven wij als gezin van de brouwerij en daar zijn wij nog het meest trots op. Zoals we al zeiden, we doen het niet of we gaan er volledig voor. Zomaar af en toe een biertje brouwen past niet bij ons. We hebben een manier gevonden waardoor wij allebei onze passie erin kwijt kunnen. Met altijd oog voor kwaliteit. Het is daarom ook tof wanneer wij goede reviews ontvangen op ons bier en service. Ook daar zijn wij trots op.
Een nieuw uiterlijk
En wij zijn alweer bezig met de volgende belangrijke stap, namelijk een volledige rebrand. We hebben besloten om ons merk een volledige make-over te geven, inclusief een nieuw logo, een chique huisstijl en een nieuwe website. Over een half jaar zal De Toekomst er heel anders uitzien maar de kwaliteit van het bier houden wij natuurlijk vast. Wij kunnen niet wachten om het met jullie te delen. Maar eerst maken we van september een feestmaand met mooie cadeautjes voor onze klanten en acties. Blijf op de hoogte voor meer updates en nieuws!
Samenvattend kunnen we stellen dat het een reis vol uitdagingen en overwinningen is geweest. Ondanks de obstakels hebben we de mijlpaal van 5 jaar bereikt. We hebben zelfs het punt bereikt dat we ervan leven. Vijf jaar vliegen voorbij wanneer je bezig bent met iets waar je van houdt. Wij hopen nog jaren met dezelfde passie en enthousiasme door te blijven gaan en we zijn klaar voor wat de toekomst ons te bieden heeft.
Bedankt, iedereen, voor jullie enthousiasme en support. Op naar de toekomst!